zaterdag 25 juni 2011

Yummy Mummy bakt broodjes

Om één of andere reden heb ik meer zin in van die superhuiselijke dingen als broodjes bakken sinds onze dochter thuis is.
Ik heb het voorrecht gehad van een papa te hebben die wekelijks zeven heerlijke broden uit de oven toverde (en nog steeds tovert) sinds mijn kindertijd. De geur van verse gist die ik mocht oplossen in wat lauw water kan mijn neus zich nog steeds herinneren :o).

Meerdere (semi-)mislukte pogingen en een diepgaand interview met mijn vader hebben uiteindelijk dit recept gegeven ...

Ik stel u dus graag voor hoe yummy mummy broodjes bakt:

Ingrediënten:
- 120 g fijne volrogge
- 150 g fijne voltarwe
- 200 g witte bloem
- 3 g zout
- 15 g suiker
- 13 g gedroogde gist
- 30 g boter (Becel is makkelijk, moet je niet smelten)
- 270 g lauw water
Dit is de basis, naar believen kan je vanalles toevoegen ... ik voeg het volgende graag erbij:
- 1 1/2 tl komijnzaad
- 1 1/2 tl gemalen korianderzaad (als je poeder gebruikt is 1 tl genoeg)
- 1 tl karwijzaad
- 1 1/2 tl lijnzaad
- 1 tl maanzaadjes
of
- 3 el havervlokken
of
- ...
De bloem en gist zijn te vinden in de AVEVE trouwens, hoewel je natuurlijk ook op zoek kan naar een molenaar voor het ultieme geitenwollesokken-gevoel :o) ...

Bereidingswijze:
Meng bloem, zout en suiker onder elkaar in een kom.
Voeg de kruiden/ havervlokken toen en de gist en meng even.
Voeg de boter toe, weer even mengen.
Water toevoegen en dan begint het kneden!
5 à 10 minuten goed kneden met de hand.
het extra zweet, de extra warmte en de vele liefde die je hiermee in je brood steekt kunnen niet op tegen een machine :o)

Maak er tenslotte een mooi bolletje van, leg het in een zuivere kom en dek het af met een vochtige handdoek om 45 minuten te laten rijzen op een warme plaats.
Ik gebruik mijn oven die ik op 50°C voorverwarm en die ik afzet als mijn bolletje erin gaat.

Na 45 minuten is bolletje een mooie bol geworden.
Haal hem uit de kom en duw de lucht er uit.
Rol de bol tot een worst en snij deze in 12 stukken (ze zijn zo ongeveer 65g per stuk maar als ik ze afweeg en ze zitten tussen de 60 en de 70 g ben ik al blij :o))
Rol elk stukje tot een bolletje en rol het eventueel even door wat zaadjes of wat droge kruiden om een topping te geven.
Leg de bolletjes op een bakplaat en laat ze nu 20 minuten rijzen op een warme plaats (ikzelf heb een heel systeem waarmee ik een holletje maak voor ze boven mijn oven want uiteraard kunnen ze nu niet meer in een oven rijzen want die moet seffens voorverwarmd).
Als je stil bent en je luistert goed dan hoor je de bolletjes zelfs knisperen van plezier in hun lekkere warme holletje.

Verwarm de oven voor op 180°C.

Na 20 minuten zijn de bolletjes nog wat bijgekomen in volume en mogen ze de lekker warme oven in voor zo een 20 minuutjes.

(Mijn bolletjes na 20 min rijzen)

Tijd om alles dus op te ruimen en te genieten van de geur die stilaan het huis vult.

De broodjes zijn gaar als ze hol klinken als je ze uit de oven haalt ... en ze zijn koel genoeg om op te eten als je je vingers er niet meer aan brandt :oD

Smakelijk!

1 opmerking:

  1. wat een mooi blog! En een heerlijk receptje, kan ik alvast eens uitproberen met dochterlief!
    Zal je volgen, ben benieuwd naar meer :-)

    BeantwoordenVerwijderen